torsdag 22 januari 2015

Pedagogiskt cafe om flipped classroom

Millan Lundgren, lärare vid institutionen för informatik och media höll januari månads pedagogiska café. Hon berättade om hur hon för första gången genomfört kursen webdesign enligt metoden flipped classroom höstterminen 2014.

Detta café var det mest välbesökta hittills sedan nystarten av caféserien med 23 deltagare varvid extra kaffe fick tillkallas.


Innehåll i Millans presentation i punktform:
  • vad the flipped classroom går ut på
  • orsaken till att hon kom att intressera sig för metoden
  • lite fakta och statistik om kursen och studenterna
  • hur arbetet med förberedelserna såg ut, framförallt filmning av föreläsningar
  • upplägget i själva kursen med förberedelser och workshopar
  • slutsatser och resultat

Därefter följde en frågestund, ämnen som berördes var:
  • huruvida metoden skulle vara lämplig även för humanistiska ämnen eller ej
  • hur långa bör de inspelade filmerna högst vara?
  • diskussion om behovet av incitament för att få deltagare att verkligen gå igenom filmerna i förväg
  • några frågor kring verktyget scalable learning
  • hur uppnås aktiva och delaktiga deltagare på workshoptillfällena

Millans tips på länkar för den som vill utforska fenomentet flipped classroom mer: