onsdag 8 april 2015

Café om podcasting



Dagens pedagogiska café hölls av Erika Sandström från historiska institutionen.
Erika berättade om hur hon kom att intressera sig för podcaster, (dvs inspelade "radioprogram" som publiceras på nätet) och vilka fördelar hon ser med detta sätt att ta till sig information jämfört med att t.ex. läsa skrivna texter.

Vidare presenterades Erika Sandströms egen podcast Erikashistoryofsweden
Planen för podcasten är att 20 minuter långa avsnitt om Sveriges historia publiceras med ett avsnitt i veckan under ett år. Podcasten finns att söka fram och lyssna på i itunes och andra vanliga podcast-program. Den är även kopplad till en blogg där man kan läsa om och lyssna på avsnitten:
http://erikashistoryofsweden.blogspot.com

Frågor och funderingar som ställdes var:
Hur skulle podcasting fungera som undervisningsform? Finns det fördelar jämfört med tex föreläsningar?
Diskussionen kom även att handla om i vad mån föreläsningar skulle kunna fungera i enbart talad form. Tillför powerpoints-presentationer (som idag är så gott som standard) egentligen tillför något eller är de mer distraherande moment? Diskussionen mynnade slutligen ut i att det beror på ämnet.
Ämnet historia lämpar sig mycket väl till att formuleras/uttryckas i den berättande, episodvisa form som podcasten erbjuder. Andra ämnen kan ha större behov av visuell information.
Någon kommenterade också att det även beror på vilken sorts bildmaterial som använts: att bilder mycket väl kan vara väl pedagogiskt befogade men att det kan vara tidskrävande för en lärare att hitta eller skapa bilder av bra lämplig relevans.

Intresserade som själva vill prova på att skapa en podcast rekommenderas att skapa ett konto på www.podomatic.com