Delprojekten på svenska

De tio delprojekten inom e-lärandeprojektet kan sorteras in i tre olika områden inom e-lärande. Här är kortfattade beskrivningar av dem:

_______________________________________

Förbättra mellanmänsklig kommunikation online

  • Förskollärarutbildningen (institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsvetenskap): förbättra kvalitet på kommunikation vid distansföreläsningar via videokonferens. Syfte: bibehållen kvalitet på studenternas lärande.
  • Engelska (engelska institutionen): “Muntlig interaktion online” Utveckla metod och upplägg för att genomföra muntliga examinationer i språk online. Syfte: bibehållen kvalitet på diskussioner.
_________________________________________

Förenkla och effektivisera studieadministrativa rutiner

- Avlasta studieadministrativa uppgifter från läraren (och frigöra tid till pedagogiska aktiviteter)
  • Vindkraft - a) ta fram en enhetligt format på informationsstruktur i lärplattformen, b) ta fram digital mötesplats för studenter inom utbildningsprogram.
  • FEK = testa genomförandet av digitala salstentor: förenkla skrivning och läsning, (datorskrivet istället för handskrift) effektiviserar administration o rättning (verktyg: lock down browser)
______________________________________________

Det vidgade textbegreppet

- Projekt som utnyttjar den digitala teknikens kapacitet till multimodalitet: kombinera text, tal, bild, ljud, video och interaktivitet till nya uttrycksformer. Möjliggör kompletterande sätt att gestalta och visualisera ämnesinnehållet. Vilket stöder fler lärstilar och stärker lärande.
  • Geografi - utveckla kommunikationsformer för att genomföra digitala fältexkursioner. (verktyg: videofilmade fältexkursioner)
  • Biologi - utveckla kommunikationsformer för att genomföra fältexkursioner och laborativa dissektioner online. (verktyg: USB mikroskop och wiki)
  • Speldesign - Utforma digital miljö som stimulerar studenter till kritiskt tänkande  (långsiktigt syfte: öka studenters motivation och kunskap att skriva examensarbeten )

______________________________________________

 Berör alla tre ovanstående områden

  • SWEDESD: utforma digitalt klassrum online för kollaborativt lärande om hållbar utveckling för lärare och lärarstudenter i södra Afrika (långsiktigt syfte: att ge lärarna kompetens att undervisa unga om hållbarhet/miljöfrågor)
  • Kvalitetsteknik: LOC -Large online courses. “Automatisering av kursupplägg och genomförande med bibehållen studentaktivitet och studentnöjdhet” (verktyg: peerwise och scalable learning)
______________________________________________

Digital kompetensutveckling av lärare

  • Organisera så att institutionen som helhet lyfter nivån på undervisning mha e-lärande för att gynna studenters lärande. Genom digital kompetensutveckling för lärare samt utforma organisatoriska strukturer som stöder pedagogisk utveckling. (Institutionen för etnologi o kulturantropologi - )