torsdag 8 januari 2015

Ipad-workshop

Är iPad ett pedagogiskt verktyg;

– eller enbart en rolig pryl?

En lärargrupp på institutionen för informatik och media införskaffade var sin ipad och genomförde i samband med det en workshop om ipadens användningsmöjligheter i pedagogisk verksamhet.

Under workshopen provades och utvärderades ett urval av appar för ipad:
Bland annat appen Socrative som möjliggör återkoppling från studenter under föreläsningar.
Dessutom undersöktes fenomenet podcaster som ett kompletterande sätt att kommunicera innehåll till studenter.


De länkar som togs upp på workshopen finns samlade på denna Scoopit-sida:
http://www.scoop.it/t/ipad-ett-pedagogiskt-redskap


En diskussion uppstod om hur och på vilket sätt ipaden är användbar som ett arbetsredskap för pedagoger i högre utbildning.


Frågor som diskuterades
- Hur fungerar ipad som textredigerare? Finns ordbehandlingsprogram? Vilka är bäst i såna fall?
- Hur fungerar det att läsa längre texter på ipad:en? Kan den ersätta pappersutskrifter? (Lyssna på vetenskapsradions program om att läsa texter på plattor)
- Hur hittar man appar som är verkligt användbara?
- Kan man komma runt att apple kräver att man anger sitt kreditkortsnummer för att skapa ett apple-ID? (svar ja: på den här länken)



Andra projektmötet

Andra projektmötet genomfördes 25 november på Campus Gotland i Visby


Lägesrunda
Mötet inleddes med en lägesrunda där vart och ett av delprojekten presenterades och beskrev läget och vart man är på väg. I det här läget har många projektdeltagare börjat stöta på vissa utmaningar och flera diskussioner uppstod kring möjliga lösningar mellan de olika projekten. Många frågor ställdes mellan de olika projekten, flera personer upptäckte gemensamma beröringspunkter, och rundan kom att uppta större delen av mötet.

Om tanken bakom projektets tillkomst och upplägg
Mats Cullhed från enheten för kvalitetsutveckling och universitetspedagogik,
på Blåsenhus i Uppsala berättade om historien bakom projektets tillkomst och syftet med den speciella projektmodellen. Mats presenterade även möjligheten med pedagogisk meritering för universitetslärare, samt möjligheten att inkludera  medverkande i e-lärandeprojektet fungera som ett bidrag till byggandet av en pedagogisk meritportfölj.

Hur presentera resultatet av projekten?
I projektutlysningen framkom, att projektdeltagande innefattade någon form av presentation av resultatet för personal på Uppsala universitet när projektet väl blivit genomfört. Vid dagens möte framkastades iden att denna presentation kunde genomföras i form av en minimässa på plats på Campus. Detta för att undvika att projekten enbart presenteras via ren envägskommunikation för att istället skapa förutsättningar för möten med möjlighet till frågor, diskussioner och erfarenhetsutbyte.