torsdag 8 januari 2015

Ipad-workshop

Är iPad ett pedagogiskt verktyg;

– eller enbart en rolig pryl?

En lärargrupp på institutionen för informatik och media införskaffade var sin ipad och genomförde i samband med det en workshop om ipadens användningsmöjligheter i pedagogisk verksamhet.

Under workshopen provades och utvärderades ett urval av appar för ipad:
Bland annat appen Socrative som möjliggör återkoppling från studenter under föreläsningar.
Dessutom undersöktes fenomenet podcaster som ett kompletterande sätt att kommunicera innehåll till studenter.


De länkar som togs upp på workshopen finns samlade på denna Scoopit-sida:
http://www.scoop.it/t/ipad-ett-pedagogiskt-redskap


En diskussion uppstod om hur och på vilket sätt ipaden är användbar som ett arbetsredskap för pedagoger i högre utbildning.


Frågor som diskuterades
- Hur fungerar ipad som textredigerare? Finns ordbehandlingsprogram? Vilka är bäst i såna fall?
- Hur fungerar det att läsa längre texter på ipad:en? Kan den ersätta pappersutskrifter? (Lyssna på vetenskapsradions program om att läsa texter på plattor)
- Hur hittar man appar som är verkligt användbara?
- Kan man komma runt att apple kräver att man anger sitt kreditkortsnummer för att skapa ett apple-ID? (svar ja: på den här länken)