onsdag 18 mars 2015

Tredje projektmötet

19 februari


Detta möte inleddes med en kortare "hur-är-läget"- runda, med dagsrapporter från varje projekt med vad som för tillfället är på agendan. Vi som var närvarande kunde konstatera en intressant tendens:
– att flera olika projekt beskrev att man just gått igenom en mängd hinder av organisatorisk art - det har tex saknats rutiner för att kunna genomföra tester, i något fall har det varit oklart med möjligheter att utnyttja personella resurser, i ett annat har det saknats en teknisk test-yta med tillräcklig  funktionalitet för de nya inslag i undervisning som projektet medfört. I andra fall har det gått framåt men tagit tid när det gällt att sprida och förankra det nya bland medarbetare i organisationen. Troligen är det en naturlig fas i alla projekt att vissa perioder kännetecknas av hinder att ta sig över eller igenom.

Det konstaterades att de olika hindren man stött på är värdefulla erfarenheter med förmodligen generellt värde när det gäller att utveckla undervisning med hjälp av e-lärandeverktyg:
frågor om ansvar och ägande, support och licenser, samt inte minst roller, arbetsuppgifter och nödvändiga rutiner kommer förmodligen vara något som behöver hanteras och lösas.


Minimässa 20 maj
Enlig projektutlysningen ska de 10 e-lärandeprojekten redovisas vid ett tillfälle på Campus Gotland och ett tillfälle på universitetet i Uppsala.
Nu börjar planerna för  detta tillfälle utkristalliseras; tillfället kommer arrangeras i form av en minimässa där de olika projekten har varsin station, vissa med möjlighet att prova på lämpliga utsnitt, i andra fall med demonstrations-exempel.


Projektrapport
Vidare diskuterades den kommande projektrapport, som ska skrivas och sammanställas efter att projekten färdigställts praktiskt.